تبلیغات
کانون علمی آموزشی سهند - بایدها و نبایدهای یک داوطلب کنکور در ماه مبارک رمضان
نظر شما درباره ی مطالب وبلاگ ؟




» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر


مطالب و نکات کنکوری| www.4konkur92.blogfa.com 

Free PageRank Checker خرید تی شرت

کوله بارت بربند
شاید این چند سحر، فرصت آخر باشد که به مقصد برسیم
بشناسیم خدا را
و بفهمیم که یک عمر چه غافل بودیم
می شود آسان رفت، یاد گرفت
می‌شود از او خواست
 می‌شود کاری کرد که رضا باشد او

اگرچه ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است که در آن زندگی انسان، صورتی برنامه‌ریزی شده پیدا می‌‏کند و در قالب برنامه‌ه‏ای الهی، انسان می‌‏‌آموزد و تمرین می‌‏کند که چگونه باید براساس برنامه‏‌ریزی و نظم، زندگی کند؛ امّا غالباً به جای آموختن از این یک‏‌ماه و استفاده در یازده‌ماه دیگر، این یک‏‌ماه نیز مانند سایر ماه‏‌ها بدون برنامه و استفاده سپری می‌شود.

به‏ هر حال، سال ۱۳۹۱، یکی از سال‌هایی است است که ماه مبارک رمضان تماماً در تابستان واقع شده و از قضا این ایّام مقارن با زمانی است که اغلب داوطلبان در گام‏‌های نخستین در مسیر آماده‏‌سازی خود برای آزمون سراسری ۱۳۹۲ هستند. بنابراین ضروری است با پاسخ به این پرسش که «در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم؟»، دغدغه‏‌هایی از داوطلبان کوشا را برطرف کنیم.

۱ – اُفت طبیعی است. اگرچه می‌‏توان به گونه‌‏ای برنامه‏‌ریزی کرد که میزان و کیفیّت ساعات مطالعاتی کاهش پیدا نکند؛ امّا واقعیّت این است که اغلب داوطلبان به دلیل مواجهه با برنامه‏‌های غیر‌متغیّری نظیر کلاس و مدرسه، با کاهش ساعات مطالعاتی و بعضاً با کاهش کیفیت مطالعاتی روبه‌رو هستند. باید بدانید ضمن آنکه این وضعیّت تقریباً همگانی و فراگیر است، قابل جبران و اصلاح نیز هست.

۲ – توقّف ممنوع. بزرگ‏‌ترین اشتباه را کسانی مرتکب می‌‏شوند که با نگرانی از کاهش ساعات و یا کیفیت مطالعه، فعالیت درسی خود را متوقف می‌‏کنند. این گروه باید بدانند که قطع فعالیت، علاوه بر مختل کردن روند آماده‌سازی آن‏‌ها، شروع مجدد فعالیت درسی را با کندی روبه ‏رو می‌‏سازد.

۳ – قدر فرصت را بدان. ماه رمضان سال ۱۳۹۱ در روزهایی قرار گرفته که تقریباً طولانی‏‌ترین روزهای سال هستند و شب‏‌ها نیز تقریباً کوتاه‏‌ترین زمان‏‌ها را به خود اختصاص می‌‏دهند. برنامه‌‏ریزی صحیح کمک می‌‏کند تا با اندکی جا‏به‏ جایی در زمان‏‌های آزاد، فرصت مطلوبی برای فعالیت درسی در اختیار قرار بگیرد.

۴ – به انجام وظیفه فکر کن. شایع‏‌ترین عامل کم شدن ساعت و کیفیت مطالعه در ماه مبارک رمضان، تلویزیون و پخش سریال‏‌های چندگانه‏‌ی آن است. البته اگرچه ظاهراً تلویزیون را عامل افت قلمداد کردیم، ولی باید صراحتاً اعتراف کنیم که عامل این افت، بی‏ برنامگی و بی‏ توجهی داوطلب نسبت به شرایطی است که در آن قرار دارد. واقعیت آن است که تلویزیون یک ابزار است و متولیان این وسیله خود را موظف به پرکردن اوقات روزه‌دارانی می‌‏دانند که پس از افطار، کاری جز نشستن در مقابل جعبه‌‏ی جادو و چشم دوختن به آن ندارند. پس تهیه‌کنندگان و سازندگان برنامه‏‌ها مشغول عمل کردن به وظیفه‏‌ای هستند که برای خویش قائل به انجام آن هستند.

حال باید از داوطلب آزمون سراسری پرسید: وظیفه‏‌ی تو چیست؟ آیا تو هم باید مقابل تلویزیون بنشینی و به صفحه‌ی آن چشم بدوزی یا وظیفه‏‌ی دیگری را به‏ عهده داری که اگر آن را انجام ندهی، بدون شک کوتاهی کرده‏‌ای؟ بله، درست است؛ داوطلب جدی آزمون سراسری ترجیح می‌‏دهد تا وظیفه‏‌ی اصلی‌اش را انجام دهد و تماشای سریال‏‌ها و مجموعه‏‌های ماه رمضانی تلویزیون را به وقت مناسب‏تری موکول کند.

۵ – ابر و باد و... چه می‌‏کنند؟ نوبت‏‌های غذایی ماه مبارک رمضان و فاصله‏‌ی نسبتاً طولانی سحر تا افطار گروهی از داوطلبان روزه‏‌گیر را در ساعات بعدازظهر با مشکل افت قند خون و بعضاً بی‌حالی مواجه می‌‏سازد. گرمای مردادماه نیز‌گاه این شرایط را تشدید می‌‏کند. در این شرایط برخی گمان می‌‏کنند که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‏‌اند تا ما نتوانیم کار درسی و مطالعاتی خود را به انجام برسانیم و خوب طبیعی است که ادامه‏‌ی این شرایط یعنی فاصله گرفتن از سایرین. پس چاره چیست؟ یا باید قید درس و کنکور را بزنیم و یا قید روزه و ماه رمضان را.

به این گروه از داوطلبان باید گفت: اگر شرایط جدیدی پیش آمده است، درایت و هوشمندی حکم می‌‏کند که ما بهترین موقعیت‏‌ها را در شرایط جدید برای خویش بیابیم و براساس این موقعیت‏‌ها، وظایفمان را پیش ببریم. رفتار هوشمندانه اقتضا می‌‏کند که ساعات مطالعاتی خود را اندکی تغییر دهید و آن‏گاه ببینید که نه تنها ساعات مطالعاتی شما کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه در کنار ثبات میزان مطالعه می‌‏توان از کیفیت خوبی نیز بهره‌‏مند شد.

پیشنهاد ما این است که بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، کار درسی را آغاز کنید و با استفاده از یک برنامه‏‌ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏‌های ساعت ۱۱ روز بعد ادامه دهید و پس از آن بخوابید.

دوستانی که از کلاس و مدرسه استفاده می‌‏کنند، پس از افطار تا حدود ساعت ۷ صبح مطالعه‏‌ی شخصی و تکالیف مدرسه و کلاس را انجام می‌‏دهند و پس از آن هم تا حدود ظهر در کلاس‏‌های خود حاضر می‌‏شوند. این جا به جایی ساعتی به شما کمک می‌‏کند تا میزان مطالعه‏‌ی خود را در حد انتظار نگاه داشته و نیز مطالعه‏‌ی با کیفیتی را تجربه کنید.

باورهای غلط داوطلبان کنکور در ماه مبارک رمضان

حتما این جمله ها را زیاد شنیده اید...

من بعد از افطار، سست می‌شم. آخه می‌دونید، من سحری نمی‌خورم و موقع افطار که می‌شه، می‌خوام سفره را ببلعم.

فقط موقع سحری معمولاً بلند می‌شم، حسابی آب می‌خورم تا در طول روز تشنه نشم. اما ظهر که می‌شه، تشنگی خیلی بهم فشار می‌آورد.

قرار بود درس‌های پایه را مرور کنم. اینطوری خیلی کاهش ساعات مطالعاتی دارم. از طرف دیگه هم، هر سال خدا به من لطف داشته و روزه‌هایم را گرفتم. الآن فقط نگران درس‌هایم هستم.

۱- باور غلط: در ماه رمضان معمولاً ساعت مطالعه داوطلبان کاهش می‌یابد.

شما وقت برای خوردن ناهار و شام نمی‌گذارید. چنانچه از برنامهٔ غذایی مناسبی در طول ماه مبارک بهره بگیرید، اتفاقاً می‌توانید بر ساعت مطالعهٔ خود بیافزایید، چرا که می‌گویند، اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور علم و معرفت بینی. پس بهتر است بعد از سحری نخوابید و درس بخوانید و یک ساعت بعد از افطار، درس خواندن خود را مجدداً شروع کنید. برای بسیاری از دانش‌آموزان زرنگ، ماه رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و ماه نزدیک شدن به رشته و دانشگاه مطلوب است.

۲- باور غلط: خوردن قند و چیزهای شیرین در سحری نمی‌گذارد که گرسنه شویم.

اتفاقاً چون مواد شیرین، قند خون را بالا می‌برند، ترشح انسولین را تحریک می‌کنند و در نتیجه، قند خون به سرعت پایین می‌افتد. آن وقت شما می‌مانید و یک شکم که قرار است تا ۱۲ ساعت قار و قور کند. با خوردن کربو‌هیدارت‌های مرکب و اصطلاحاً دیر هضم، مثل حلیم بدون شکر و نان سبوس‌دار، خرما و کشمش، نسبت قند خون خود را متعادل نگه دارید و متعادل مطالعه کنید.

۳- باور غلط: در سحری تا می‌توانید، آب و چایی و قهوه بخورید تا تشنه نشوید.

فرو کردن شیر آب در دهان و خوردن آب زیاد جز سنگین شدن شما فایده‌ای ندارد. خوردن چای زیاد هنگام سحر– گلاب به روی‌تان– ادرار آور است و باعث می‌شود کلی آب و املاح لازم از بدن دفع شود. قهوه و نوشابه هم همین‌طور. بعد از سحری به مطالعهٔ دروس تخصصی و مهم بپردازید. در این هنگام شما غذا خورده‌اید و قبل از آن هم استراحت کرده‌اید، پس همه چیز برای یک مطالعهٔ خوب، مهیاست.

۴- باور غلط: در سحر، خوردن سبزی موجب رفع تشنگی در طول روز می‌شود.

برخلاف انتظار، خوردن سبزی علاوه بر مشکل نفخ، موجب کشیده شدن آب به درون روده می‌شود و تشنگی به همراه می‌آورد. سبزی پخته و میوهٔ متناسب بخورید. خوردن آب لیمو اکسیر رفع تشنگی است. اینکه به هر دو تکلیف درسی و دینی خود به خوبی برسید، حس خوبی به آدم دست می‌دهد. به شما تبریک می‌گویم.

۵- باور غلط: غش کردن روزه‌دار، به خاطر گرسنگی و پایین افتادن قند است.

این‌ها علامت افت فشار خون است و معمولاً موقع بعد‌از‌ظهر، سراغ آدم می‌آید. بعد‌ از ظهر‌ها بیشتر استراحت کنید. بین افطار تا سحر مایعات بیشتر، خصوصاً دوغ بنوشید. به افطار و سحریتان کمی نمک اضافه کنید. بهتر است قبل از افطار به مطالعهٔ دروسی بپردازید که یا به آن‌ها علاقه دارید و یا در آن‌ها تسلط بیشتری دارید.

۶- باور غلط: ترش کردن در هفتهٔ اول، طبیعی است.

این حالت به علت تغذیهٔ نادرست است. آب خیلی سرد یا خیلی گرم ننوشید، از خوردن تخم‌مرغ و کلم و حبوبات پوست‌دار و ترشی، حتی‌الامکان خودداری کنید. یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار شوید تا سر فرصت سحری بخورید. درخوردن زولبیا و بامیه، سوسیس و کالباس و سس مایونز، خامه و سرخ کردنی‌ها، افراط نکنید.

۷- باور غلط: روزه باعث ضعیف شدن چشم و بالا رفتن نمرهٔ عینک می‌شود.

سیاه رفتن چشم و تاری چشم در بیشتر روزه‌دار‌ها هیچ ربطی به چشم ندارد و به خاطر پایین افتادن قند خون است. کم‌خونی در خانم‌ها عموماً دامن‌گیر است و درمان و تحملش بسیار ساده‌تر است و در آقایان مراجعه به پزشک، فوراً باید انجام شود.

۸- باور غلط: بوی بد دهان به علت گرسنگی است و با مسواک درست نمی‌شود.

۸۵ درصد علت بدبویی دهان، فساد بقایای غذا در دهان است. مسواک و نخ دندان نشانهٔ شخصیت شماست. زبانتان را هم مسواک بزنید.

ماست به رفع بوی بد دهان کمک زیادی می‌کند. سیر، پیاز و ادویه کمتر مصرف کنید. توصیه می‌شود، افطاری و شام را ۱/۵ تا ۲ساعت جدا کنید. البته اگر هم یکی شد، زیاد اشکالی ندارد. بهتر است پرخوری نکنید. شب حتماً تا ۱ ۱ بخوابید و سعی کنید تا ۱ ساعت قبل از اذان، بیدار شوید و بعد از سحری بیدار بمانید برای اینکه شب‌ها زود بخوابید، دوش آب گرم و خوردن شیر با ۲ تا ۳ خرما، معجزه می‌کند.

یادتان باشد: تمام اعمال و کارهای شما در ماه مبارک رمضان، رنگ و بوی عبادی دارد، به خصوص آنکه، پیامبر اکرم «صلی‏ الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم» فرمودند: محبوب‏‌ترین شما نزد من آنانی هستند که اوقات خود را به علم‌آموزی اختصاص می‌‏دهند.

منبع: گاج




:: مرتبط با: کنکور , دانستنیها ,
:: برچسب‌ها: کنکور , دانستنیها ,
ن : john norman
ت : سه شنبه 10 مرداد 1391